Saturday 13 September 2014

MORNING SICKNESS SEMASA MENGANDUNG


KELEBIHAN BAGI WANITA MENGANDUNG YANG MENGALAMI MUAL ATAU MUNTAH-MUNTAH (MORNING SICKNESS) DI AWAL KEHAMILAN

1. Risiko keguguran lebih rendah dibanding dengan mereka yang tidak mengalaminya.

2. Mual merupakan mekanisme perlindungan untuk embrio yang masih muda. Kepekaan ibu terhadap pelbagai makan dapat menjauhkannya dari makanan yang berpotensi membahayakan si bayi yang belum lahir.

3. Kematian bayi selepas dilahirkan lebih rendah pada wanita yang mengalami mual-mual.

4. Mual-mual berkaitan dengan rendahnya risiko kelahiran pra-matang.

5. Lebih tingginya berat lahir.

6. Lebih rendahnya kecacatan selepas dilahirkan.

7.Ukuran plasenta bertambah - Kurang makan disebabkan mual menyebabkan kurangnya pertambahan berat badan di awal kehamilan. Kurangnya berat badan menyebabkan peningkatan ukuran plasenta yang menyalurkan darah kepada janin yang sedang tumbuh. Plasenta yang lebih besar menjamin 
tersedianya makan dan oksigen yang sihat.
credit



Apakah sebenarnya morning sickness?


Morning sickness atau mabuk ataupun muntah-muntah sememangnya merupakan rakan karib kebanyakan wanita hamil. Perubahan hormon yang berlaku semasa hamil menjadi punca terjadinya morning sickness ini.


Apakah yang menyebabkan morning sickness?


Penyebab utama morning sickness adalah perubahan hormon semasa hamil. Progesteron menyebabkan otot menjadi lebih relaks, termasuk otot sistem pecernaan. Makanan akan berada lebih lama dalam sistem pencernaan dan boleh menyebabkan ‘angin’. Ia juga menghantar isyarat ‘muntah’ kepada otak.

Satu lagi sebab morning sickness ialah masalah kelenjar tiroid yang membawa kepada hyperemesis gravidum. Keadaan ini menyebabkan ibu hamil mengalami muntah teruk hingga badan kering air dan perlu rawatan di hospital. Banyak sebab hyperemesis gravidum ni, antaranya masalah tiroid dan mempunyai cyst dalam uterus.





Vitamin Shaklee yang sesuai sepanjang kehamilan :-

(1) Shaklee Vitalea with Iron formula @ multivitamin
Membekalkan multivitamin dan multimineral kepada ibu bagi mengekalkan tahap kesihatan sepanjang kehamilan. Dengan gabungan Iron membantu masalah HB rendah dikalangan ibu-ibu mengandung.

(2) Shaklee B-complex
B-complex yang mangandungi acid folic yang diperlukan oleh ibu mengandung bagi mengelakkan risiko keguguran dan masalah spina bifida pada bayi.

(3) Shaklee Vita- C
Vita - C memperkukuhkan imunisasi badan ibu disamping mengekalkan kecantikan ketika hamil dan membantu mengurangkan strechmark sewaktu kehamilan.

(4) Shaklee Ostematrix
Membekalkan keperluan kalsium yang diperlukan untuk pembentukan tulang dan gigi, membantu masalah sembelit sewaktu hamil, membantu tidur lebih lena dan mengurangkan kebas / kejang yang seringkali dialami oleh ibu hamil.

(5) Shaklee Omegaguard
Membantu perkembangan otak bayi.

(6) Shaklee Energizing Soy Protein (ESP) / Shaklee Mealshake
Membekalkan protein untuk pembinaan sel yang sihat.


Info tambahan :

Pengambilan vitamin B6 secara berterusan membantu dalam mengurangkan morning sickness dan kajian saintifik telah pun membuktikan pernyataan ini. Dan berita baiknya, Shaklee B-complex terdiri daripada * jenis vitamin B dan antaranya ialah Acid folic dan vitamin B6.

testimoni:

"Alhamdulillah masalah anak sy Nafisah xlalu mkn nasi dh berkurangan setelah 2 minggu dia minum Meal Shakes...skrg nafisah dah berselera mkn nasi sy sgt bersyukur... pengalaman kedua,sy disahkan mengandung dan alah xlalu mkn n vitamin shaklee pun xleh nk telan...tp Alhamdulillah bila sy bancuh meal shakes sy sgt2lah suka keharumannya dan sy sgt bertenaga di tmpt kerja...vitamin mengandung pun lalu mkn...so belilah meal shakes...anda pasti kagum dgn kebaikannya" 

Buat mommies yang mual atau loya tu....ambillah mealshakes kerana 
mealshakes mengandungi 28 mineral termasuk asid folic, kalsium dan zat besi yg penting utk kehamilan dan add on ESP untuk memberi tenaga sepanjang hamil ni sbb bila dah selalu sgt muntah badan jd lemah, kalau ada bajet ambillah sekurang-kurangnya 
- MEALSHAKES
- ESP
- Calcium
- B.complex


hubungi kami untuk mendapatkan produk shaklee pilihan anda. penghantaran akan dibuat segera! :)

Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 


Fb :shayida salmi 
Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...