Monday 30 April 2012

BERPANTANG: Supplement adalah pilihan terbaik kepada Jamu

Amalam berpantang masih lagi diteruskan seiiring dengan peredaran masa. terpulang kepada setiap individu untuk memilih berpantang secara Tradisional ataupun secara moden. sekiranya dulu "Bertangas" atau "Berdiang" untuk supaya darah kotor keluar dengan lancar, tetapi kini ada juga yang hanya "Bersauna" sebagai Altenatif. 


Pengalaman berpantang cda untuk anak pertama(Anas) n kedua (Auni) jauh berbeza....berpantang anak pertama cda buat yang mana perlu saja..cda berurut, minum hirup-hirupan dan sedikit jamu yang bidan sediakan..almaklumlah..berpantang diperantauan....pandai2 sendiri saja...

BERBEZA dengan berpantang untuk anak kedua, cda cukup mengambil berat isi berpantang ni..memikirkan banyak tanggungjawap yang perlu cda galas selama berpantang kerana pada masa yang sama suami cda pun tak dapat berjalan kerana patah kedua kakinya dan cda juga berada dalam keadaan yang cukup tertekan. Jadinya cda mesti berpantang...mesti sihat emosi & fizikal....mesti cepat sihat!!! untuk mengurus keluarga.

Alhamdulillah berpantang secara tradisional seperti berurut, bertangas/bersauna menggunakan herba semulajadi, mandi limau+garam dan berbengkung semuatu cda lakukan...cuma..cuma jamu saja terpaksa cda skip selepas 2-3 hari makan jamu memandangkan Auni kerap nangis n kembung perut jadi cda hanya mengambil vitamin saja..

SEBAB CDA MENGAMBIL VITAMIN BERBANDING JAMU?
  1. Jamu adalah sebatian komplex. apabila ibu mengambil jamu element jamu akan disalurkan terus ke baby melalui susu ibu. badan baby masih kecil dan hatinya belum matang untuk menapis pelbagai unsur didalam jamu sekaligus melambatkan penyingkiran bilirubin yang akan membebankan hatinya seterusnya menjadi punca prolong Jaundice
  2. Sememangnya makan jamu adalah  untuk mempercepatkan pemulihan badan selepas bersalin, tapi sekiranyan disebabkan oleh jamu terlalu "berat" untuk baby jadi tidak salah memilih vitamin kerana sifatnya yang mudah diserap berbanding jamu.
  3. Apabila badan mendapat kesemua nutrien yang diperlukan, maka zat tersebut disalurkan kepada anak kita melalui susu badan dan bila ibu sihat----> ibupun ceria----> baby sihat ------> dapat meneruskan penyusuan selama 2 tahun :) best kan???
Jadi, terpulanglah untuk ibu-ibu juga bakal ibu memilih diantara Vitamin dan jamu.... jangan pula semata-mata hanya mengekalkan tradisi berpantang turun temurun sehinggakan tidak dapat meneruskan penyusuan atau memudaratkan baby.....

bersederhana adalah jalan terbaik kan??



(1) B-Complex : <----- cda cukup suka B-complex yang bertindak sebagai anti Stress :)
  • sebagai penenang (anti-stress), 
  • elak kemurungan (meroyan) 
  • enstabilkan hormon.
  • penting untuk pembentukan kolagen, 
  • mempercepatkan penyembuhan luka, 
  • memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin.
  • Multivitamin lengkap dengan pelbagai kumpulan vitamin & mineral yang diperlukan oleh badan tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan (berpantang makan). 
  • Iron pula penting untuk tubuh terutama kerana ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin.
  •  membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka dalaman (rahim).
  • Selain itu, turut mengurangkan masalah rambut gugur. 
  • Bagi anda yang tidak makan ikan haruan, mahupun pati ikan haruan, Zinc supplements adalah yang terbaik untuk anda. Zinc turut membantu masalah 'kedinginan' selepas bersalin.
Adalah dicadangkan untuk mengambil supplement tambahan lain seperti:
Pengambilan kedua-dua ini boleh membantu:
  • mengurangkan risiko Jaundice
  • memberi tenaga selepas melahirkan
  • dan membantu melancarkan penyusuan susu ibu 
  • membekalkan kesemua nutrisi bagi memastikan kesihatan ibu di tahap optimum

Kesimpulannya, anda bebas untuk memilih apa jua makanan & rawatan yang sesuai sewaktu berpantang nanti. Sama ada anda pilih jamu atau supplements, pastikan anda tahu dengan yakin apakah khasiat yang bakal anda & baby perolehi selepas pengambilan jamu atau supplements tersebut yang pastinya pilihan anda mestilah SELAMAT UNTUK ANDA & BABY (^__^)




Dapatkan Supplement yang
Selalu Selamat|Selalu Semulajadi| Selalu BERKESAN|

Untuk keterangan lanjut sila 
Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 


Fb :shayida salmi 
Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...