Tuesday 24 April 2012

Mengapakah ibu hamil dibekalkan dengan pil vitamin tapi tidak ibu yang menyusukan?


Mengapakah ibu hamil dibekalkan dengan pil vitamin tapi tidak ibu yang menyusukan?  
Dan 
Kenapa apabila menyusukan anak, kita langsung x disarankan oleh pihak berwajib untuk mengambil supplement?

Ini adalah kerana target pihak kesihatan sedunia untuk mengelakkan/mengurangkan risiko semasa hamil dan kelahiran, terutama yang melibatkan bayi dan ibu tersebut.
 Ibu hamil yang tidak cukup nutrisi terdedah kepada banyak risiko kesihatan, misalnya anemia. Dan ia boleh memberi kesan kepada bayi yang dikandung. Terdapat kajian yang menyatakan, kekurangan nutrisi semasa kehamilan mendedahkan bayi tersebut kepada risiko penyakit kronik apabila dewasa kelak.

Begitu juga dengan saat-saat menghadapi kelahiran. Ibu memerlukan nutrisi yang cukup bagi mengelakkan risiko semasa kelahiran misalnya tumpah darah yang boleh menyebabkan maut. Jadi nutrisi tambahan adalah penting untuk ibu hamil. Saban tahun di kawasan penduduk miskin di negara-negara seperti India, di mana kesedaran tentang nutrisi tambahan adalah kurang, bilangan kematian ibu dan bayi kian meningkat. Malah di India, amalan pemberian madu lebah kepada bayi baru lahir meningkatkan risiko kematian bayi.

Berbeza dengan individu lain, sekalipun ibu yang menyusukan kerana ia tidak lagi melibatkan risiko seperti di atas. Tidak ada doktor yang menyuruh pesakitnya mengambil vitamin, melainkan pesakitnya menunjukkan ciri-ciri kekurangan vitamin, ataupun doktor tersebut adalah ejen/penjual vitamin. Jadi, selain dalam keadaan sakit dan berisiko, pengambilan vitamin tambahan adalah pilihan.. (credit Mommy Lina)

PILIHAN sama ada nak meneruskan suplemen ketika menyusu atau tidak. Jika ibu-ibu yang menyusukan anak merasakan tidak dapat mengambil makanan seimbang, xdapat dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan, selalu penat dan stress bekerja, penghasilan susu yang sedikit dan merudum, pengambilan suplemen mungkin PILIHAN TERBAIK!!


Jadi tidak perlulah menunggu sehingga ada pihak berwajib menyarankan untuk mengambil supplement tambahan ini untuk memenuhi keperluan nutrisi individu khususnya ibu2 yang menyusukan anak selama 2 tahun++, sebaiknya Tanya diri sendiri adakah kita cukup dengan pengambilan makanan seimbang sahaja? dan adakah kita mampu untuk mengambil kesemua nutrisi seharian dengan lengkap dalam aktiviti seharian yang cukup padat?






jadi, sekiranya anda adalah ibu yang masih tercari-cari makanan tambahan/ supplement untuk  melengkapkan nutrisi harian bolehlah memilih produk Shaklee yang sudah pasti selamat dan berkesan.ianya adalah supplement yang cukup natural dan sesuai untuk semua.



Dapatkan Supplement yang
Selalu SELAMAT|Selalu SEMULAJADI| Selalu BERKESAN|

Untuk keterangan lanjut sila 
Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 

Fb :shayida salmi 

Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...