Sunday 11 December 2011

Tips sharing buat mommies yang menyusukan

Alhamdulillah…cda adalah seorang dari puluhan ribu diluar sana yang berusaha menjayakan penyusuan selama dua tahun….cda baru saja dalam pertengahan jalan untuk sampai ke 2 tahun….paling cda tak dapat lipakan ..dalam bulan ke 4 cda menyusukan shifa susu cda hampir kering..selepas cda mengambil Set Triple M dan cda mengikuti semua tips ekclusive yang diberikan daripada Shaklee distributor  baru cda tahu bahawa sebenarnya tiada istilah susu kering  bagi mommies yang disiplin tentang perkara dibawah:

-         Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang.
-         Mengambil supplement sekiranya tidak dapat mengambil makanan yang seimbang setiap hari
  •          Kerap melakukan sesi perahan
  •          Pump susu secara konsisten
  •         Kurangkan pengambilan kaffein
  •          Sentiasa dalam mode yang tenang
  •          Berdoa & tawakal


Kenapa susu menjadi sikit?? Ini yang cda dapat senaraikan daripada pengalaman cda sendiri.

  •          Kurang sesi mengepam
  •          Sesi mengepam tidak dibuat secara konsisten
  •          Tidak mengambil makanan yang seimbang
  •          Mimun Nescafeß--- sedap sangat….dan sekarang cda kurangkan pengambilan Nescafe kerana ia menghalang penyerapan nutrition…
  •          Nak berdiet konon…
  •          Selalu stress
  •          Jadual makan tak menentu……



Alhamdulillah…sehingga sekarang masih cda meneruskan penyusuan juga pengambilan Set Triple M memandangkan cda tau yang cda sukar untuk memdapatkan kesemua nutrition dalam makanan seharian cda….dan cda kongsikan juga dari Tips sharing kak N untuk info bersama.

Tips sharing : 


pengambilan b complex dan vit c membantu dalam mendapatkan penstabilan hormon oksitosin terutama ibu menyusu. Maka pengambilan dua vitamin ini jangan sesekali dipandang remeh bila kita menyusukan anak supaya kita tak mudah down atau tertekan oleh apa jua persekitaran yang kita lalui.

Selain itu cuba amalkan pengambilan makanan atau minuman kegemaran kerana ia sangat membantu dalam proses recover utk ibu yg hadapi susu merundum. Cuba betulkan jadual pam anda.

Amalkan makanan yang sihat serta pastikan minum air secukupnya demi memastikan keperluan air badan dipenuhi. Jangan lupa berdoa! Mintalah kepada Allah kerana DIA yang berhak MEMBERI.

Bila bercerita tentang vitamin, ini dia mengapa pentingnya vitamin.

Vitalea with iron formula : demi memastikan ibu cukup iron semasa menjayakan penyusuan agar tidak mudah pitam atau rasa pening disebabkan kurang darah. Ia juga sangat penting untuk pembesaran bayi yang disusukan. Kekurangan iron boleh menyebabkan berat bayi tidak selari dengan pembesarannya.

Bcomplex membantu ibu cergas, dan ceria ( membantu penghasilan oksitosin dengan lebih baik bila si ibu itu dalam keadaan tekanan yang terkawal)<- cda akui sejak cda mengambil B-compex ni emosi cda lebih stabil berbanding selepas melahirkan anak pertama

Vitamin C sangat membantu untuk ibu mengtas tekanan yang dilalui beserta untuk sistem imun ibu dan anak.<- vit C Shaklee memang best! Sebab ianya sustained release..n sekiranya anak cda nak demam ianya banyak membantu

Kalsium perlu utk pembentukan darah, pembetukan saraf dan tulang serta gigi si anak. Ibu memerlukam kalsium. Dei memastikan tidak berisiko mendapat osteoporosis bila tua kelak.

Protien sangat perlu untuk pembentukan sel. Sel kita terbentuk dari protien. Badan memerlukan 9 asid amino ( protien ) yang tidak dapat dihasilkan dari badan. Sel yang sihat terbentuk dari protien yang seimbang.

Jika anda seorang ibu menyusu, pastikan anda tahu supplement yang anda ambil serta dapatkan konsultasi penuh.


Ingin mendapatkan Supplement Penyusuan yang |Selamat| Berkesan |Semulajadi hari ini????

Untuk keterangan lanjut sila 
Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 

Fb :shayida salmi 

Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...