Sunday 21 April 2013

GARAM : KHASIAT DAN MANFAAT KEPADA KESIHATAN


Cerita tentang garam, terigat pesan nenek cda, “jangan beli garam pada waktu malam” hem…sampai sekarang masih terfikir apakah rasionalnye ye?  Emm..zaman nenek kiter dulu manelah ada elektrik…guna lampu lilin atau gasolin je. Mungkin dia taknak kite tersalah beli garam  agaknye. Kan dah susah kalau dah Terhidang air yang dibuat dari air garam”

GARAM, cda suka mengikut petua-petua tradisional yang masih logic untuk diamalkan. Dan salah satunya penggunaan garam sebagai amalan untuk kesihatan yang baik. Garam, kan banyak kat rumah dan tak perlukan bayak kos untuk membelinya

  •  Cda gunakan garam untuk menghilangkan gatal-gatal yang disebabkan allergy kerana garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal. Senang kan?
  •  Untuk suami cda, mengamalkan rutin menyapu garam yang dicampur dengan lemon pada kaki suami semasa mandi. Kesannya kaki kurang sakit apabila berjalan. Jadi takdelah setiap malam menahan sakit kaki je.
  • Berpantang : selama tempoh berpantang, bidan berikan cda tip untuk mandi & scrub menggunakan garam+lemon yang direbus.kesannya… dah tentu kulit semakin bersih, daki n kotoran semuanya hilang.
  • Untuk yang mempunyai maslah ketiak kehitaman..boleh juga scrub dengan garam+lemon yang direbus. Sangat berkesan



Petua Perubatan Islam - Khasiat Garam

Dalam hadis Nabi ada disebutkan tentang garam. "Garam penghulu kepada lauk-pauk." Betapa garam asalnya dari laut, apabila disejatkan menghasilkan kristal garam. Unsur tanah terdapat di dalamnya kerana dasar laut juga adalah tanah. Sebab itu garam juga diperoleh dari bukit dan dikenal sebagai garam bukit. 

Kegunaan GARAM : 

1. Membuang busuk ikan. Ikan apabila sudah lama terdedah di darat akan menjadi busuk. Untuk menghilangkan hanyir ini, ikan diredam dalam air garam. 

2. Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi). 

3. Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga. 

4. Mengubat gout. Gout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam kasar digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika garam masih panas. 

5. Merawat cirit-birit. Ia boleh diubati dengan meminum air yang dicampur sedikit garam. 

6. Merawat mabuk perjalanan. Sesetengah orang akan mengalami mabuk perjalanan setelah melepasi tempoh tertentu. Untuk merawat mabuk perjalanan, garam dicampur madu dan air dan diminum sebelum memulakan permusafiran. 

7. Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal. 

8. Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya. 

9. Menghilangkan penat kerana kerja berat. Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampur garam. 

10. Mengelak sihir/gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dijampi dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sekeliling khemah. 

11. Mengelak gangguan syaitan/jin kepada bayi. Ada ketikanya bayi menangis waktu malam disebabkan dia nampak syaitan, bukan kerana lapar. Untuk mengatasi masalah ini, garam dicampur dengan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletak dalam gelas/cawan/bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi. 

12. Mengelak panahan iblis bagi lelaki yang beristeri kerana bekerja di kawasan hutan. Petua Melayu tradisional apabila ke hutan mereka akan terserempak dengan jin yang menjelma sebagai perempuan bogel di sungai. Akibatnya mereka teringat-ingat kepada jelmaan makhluk itu sehingga mengabaikan isterinya. Cara mengatasinya sama seperti yang dinyatakan dalam (10). 

13. Mengubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir) cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dijampi dengan al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah.



Sekian untuk perkongsian cda untuk post kalini. Jadi, nak Tanya ni? Ada rasa nak cuba guna garam? J sendiri cuba n rasa k. 

banyak lagi info garam disini dan disini












1 comment:

  1. We are pleased to offer you all kind of Himalayan Rock Salt in White and Pink (for Food, Animal licking and Industrial uses) from Pakistan

    Himalayan Pink Salt 16-30 mesh
    Himalayan white/crystal white Salt 16-30 mesh
    Himalayan Salt lumps 1-5 kgs
    Himalayan Salt blocks for animal licking
    Himalayan Salt Tiles, Bricks, Slabs
    Himalayan Salt articles of all kind

    Third party inspection can be upon buyer request & cost from any independent surveyor.

    Regards
    Sohail Ahmed
    Mehran Corporation
    CA-10 Defence view phase 2.
    Shaheed e Millat Expressway,
    Karachi. Pakistan
    E. Mail: sohail@mehranbiz.com
    Website: www.mehranbiz.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...