Sunday 6 July 2014

SET PENYUSUAN RAMADHAN

TENAGA EXTRA UNTUK IBU MENYUSU SEPANJANG RAMADHAN

Bimbang tak cukup susu? Jangan risau, dengan amalan pemakanan dan cara yang betul pasti susu ibu mencukupi buat yang tersayang. Di sini saya kongsikan amalan penyusuan yang betul semasa berpuasa di bulan Ramadhan.

TIPS PENYUSUAN DI BULAN RAMADHAN

1-Lewatkan sahur,ambil makanan berat dan seimbang ketika sahur dan kurma
2-Awalkan berbuka,ambil makanan seimbang yg ringan tp kerap agar mudah melakukan ibadah terawih.
3-Minum air secukupnya ketika sahur dan berbuka
4-Kekalkan sesi perahan di tmpt kerja mcm biasa. Memang anda akan berasa letih dan cepat penat jika tidak bersahur dgn betul. Tetapi jika anda kurangkan sesi perahan dan terah, hormon FIL akaidak mengosongkan payudara dalam waktu yang lama, Hormon FIL akan mula memberikan tindakbalas negatif pada badan. Susu akan semakin berkurangan sejurus selepas anda menjalani ibadah puasa.
5-Gunakan rukhsah apabila perlu. Ibu 2 masih mendapat pahala ibadah iaitu menyusukan bayi yang tidak semua orang berpeluang. Rukhsah untuk ibu hamil dan menyusukan saya kongsikan disini.
6-Banyakkan berdoa, InsyaALLAH barakah bulan Ramadhan pasti Allah akan membantu kita menyusukan anak selama 2 tahun penuh. Amin.


Saya kongsikan juga artikel dari Akhbar Kosmo berkaitan hormon FIL;

“Badan kita ini unik kerana dalam proses penyusuan sebenarnya faktor dan konsep ‘permintaan dan penawaran’ adalah amat penting “.”Semasa proses penyusuan, hormon-hormon seperti prolaktin dan oksitosin akan terlibat. Prolaktin adalah hormon yang menghasilkan susu dan oksitosin pula merupakan hormon yang merembeskan keluar susu ibu. Namun begitu, terdapat satu lagi faktor yang berkait rapat dengan konsep permintaan dan penawaran tadi. Hormon yang dimaksudkan ialah Feedback Inhibitor Of Lactation (FIL) yang juga merupakan sejenis protein yang terdapat dalam susu yang berkumpul dalam payu dara ibu,FIL memberi tindak balas secara negatif kepada proses penghasilan susu. 

Apa yang dimaksudkan dengan tindak balas negatif tersebut? FIL akan mula berkumpul dalam payu dara apabila kurangnya rangsangan dan payu dara tidak dikosongkan dengan betul (hanya sedikit susu yang dikeluarkan daripada payu dara). Tidak kiralah sama ada kekurangan rangsangan itu daripada kurangnya hisapan oleh bayi atau pun kurangnya aktiviti mengepam keluar susu sewaktu bayi tidak bersama ibu.

Tahap FIL yang tinggi ini akan mula memberikan isyarat agar penghasilan susu perlu dikurangkan kerana kurangnya permintaan.”Ia akan menjadi sebaliknya pula jika payu dara sering dikosongkan. Peratusan FIL dalam payu dara akan menjadi rendah dan seterusnya menghantar isyarat supaya lebih banyak susu perlu dihasilkan oleh ibu.



APAKAH MAKANAN TAMBAHAN YANG SESUAI UNTUK IBU2 / BAKAL IBU YANG BERPUASA?

Saya amat menggalakkan set Tripple M dan Performance Drink untuk diamalkan semasa bulan puasa, bahkan set ini juga sememangnya set optimum untuk ibu2 yang menyusukan serta ibu2 hamil.

Apa yang terkandung dalam Set Tripple M?

Vitalea@ Multivitamin dengan formula zat besi : sangat perlu demi memastikan tubuh badan menerima semua zat dan vitamin yang penting dan perlu dalam menjami kesejahteraan secara am.

B complex : lengkap dengan 8 kumpulan B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil.

Vitamin C : sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan.

Alfalfa : raja segala tumbuhan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu MEMPERCEPATKAN PENGHASILAN SUSUIBU.

ESP : merupakan protein bebas GMO & sangat berkualiti banyak membantu mengurangkan rasa lapar dan mengekalkan tenaga yang berpanjangan. ESP juga sangat effektif dalam membantu penyerapan kolestrol, mencantikkan kulit, penggalak susu & untuk kesihatan menyeluruh :


bukan itu saja..ini adalah PILIHAN terbaik buat BF mom sepanjang berpuasa, set Mighty 3 germ....sangat sesuai untuk
-mereka yang sukar bangun bersahur
-selalu lewat bersahur
- individu yang sensitif perutnya apabila makan diawal waktu pagi
- mereka yang perlukan tenaga yang banyak
-suami yang bekerja & mudah letih

PILIHAN SAHUR SEGERA 







TESTIMONI PENGGUNA SET PENYUSUAN RAMADHAN 







sekian untuk info penyusuan ramadhan, mudahan usaha BF mom untuk menyusukan anak-anak dipermudahkan dan diberikan susu yang cukup untuk penyususan Exclusive dan seterusnya penyusuan 2 tahun..amin.

mudah, hubungi kami untuk mendapatkan produk shaklee pilihan anda. penghantaran akan dibuat segera! :)

Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 


Fb :shayida salmi 
Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...