Sunday 9 December 2012

KESIHATAN USUS: USUS BERTOKSIK




Para penyelidik dan pakar penjagaan kesihatan percaya punca utama bagi penyakit dan penuaan Pramasa adalah daripaada pengumpulan sisa makanan dan “toksin” di dalam badan.

Penyahtoksinan didalam badan perlu dilakukan dengan konsisten untuk menigkatkan tahap kesihatan dan kecergasan secara menyeluruh.


"PERUT ADALAH RUMAH SEGALA PENYAKIT"

Hadith Nabi SAW ini menunjukkan pentingnya melindungi sistem pencernaan yang akan mencegah seluruh tubuh daripada keracunan akibat dari makan berlebihan. Makan secara berlebihan dan makan sebelum penghadaman sempurna akan membebani sistem pencernaan, menyebabkan radang pada sistem pencernaan melipat kali ganda bakteria berbahaya di dalam perut. Bakteria ini melepaskan racunnya ke dalam darah, sistem pernafasan, sistem kencing dan buah pinggang dan menjangkitinya

 Secara ringkasnya :

makan banyak
 |
penghadaman tidak sempurna & membebankan system percernaan
 |
menyebabkan radang dan pertumbuhan bacteria merbahaya
 |
bakteria akan dilepaskan keDarah, system pernafasan, system perkumuhan & Buah pinggan
 |
berlakunya 1001 penyakit



MASALAH KESIHATAN BIASA YANG DI KAITKAN DENGAN PENGUMPULAN TOKSIN TERMASUK:

1-Sering keletihan, daya tumpuan dan daya ingatan yang lemah
2- Sembelit atau cirit-birit yang kerap 3-Masalah-masalah kulit-jerawat, akne, ekzema, psoriasis, kulit yang pudar dan tidak bermaya. 4-Kuku dan rambut yang rapuh 5-Badan dan nafas berbau 6-Sering sakit kepala 7-Sakit leher , bahu , sendi dan otot 8-Peredaran darah yang lemah ? tangan atau kaki sejuk 9-Imsomnia ?masalah tidur 10-Meradang dan kemurungan 11-Kitaran haid yang tidak teratur dan masalah-masalah putus haid 12-Berat badan dan pembendungan air dalam badan 13-Masalah penghadaman , kesenakan dan rasa loya yang kerap 14-Alergi dan pengidaman makanan 15-Peningkatan tekanan darah 16-Kurang tenaga syahwat.

  • Kesihatan keseluruhan yang lebih baik
  •  rasa lebih bertenaga dan cergas
  • Daya ketahanan badan yang lebih kuat
  • Fungsi penghadaman yang lebih baik
  • kurang angin dan senak
  • Pembuangan air besar yang kerap
  • Daya ingatan dan daya tumpuan yang lebih baik
  • Kulit yang lebih cerah dan sihat
  • Badan yang lebih langsing
  • Ketiadaan sakit-sakit dan sengal-sengal badan.



TOKSIN BERADA DIMANA SAJA

Mustahil untuk kita katakana yang kita boleh selamat dari “tosin” ni…sebab ia berada dimana-mana saja contonya:

DI MAKANAN: racun rumpai dan racun serangga dalam buah-buahan dan sayur-sayuran ,bahan kimi dan logam berat dalam ikan dari sungai dan laut yang sangat tercemar,antibiotik dan hormon dalam ayam, itik dan daging.

DALAM MINUMAN : klorin, logam berat, bahan kimia , bacteria dan parasit dari sumber air yang tercemar dan paip air yang lama.

DALAM UDARA: udara yang kita sedut bahan kimia dan asap berkabut dari kilang-kilang, asap kenderaan, asap rokok , serta asap dari pembakaran terbuka dan hutan terbakar dari negara-negara jiran.

DARI PROSES DALAMAN BADAN : Dari proses-proses badan sisa metabolik dan pereputan daripada makanan yang tidak dapat di hadamkan



PERANAN USUS

Usus adalah bahagian badan yang bertanggungjawab untuk menyerap khasiat daripada makanan dan memproseskan bakinya untuk membentuk bahan buangan untuk dibasmi atau dibuangkan. Usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil. Kesihatan badan barkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus besar dan usus kecil ini.

BAGAIMANAN “ USUS YANG BERTOKSIN” MENGGANGGU KESIHATAN KITA?

1-     Semasa proses penghadaman, sebahagian besar makanan yang kita makan akan membentuk bahan bendalir dalam saluran usus. Walaupun kebanyakan bahan ini akan dikeluarkan daripada badan melalui proses pembuangan yang normal, tetapi masih ada sebahagian daripadanya yang melekat di atas dinding usus yang kemudiannya menjadi plag.

2-     Plag bendalir ini bukan sahaja menyekat proses pembuangan yang betul dan mencegah penyerapan khasiat yang sewajarnya, tetapi ia juga merupakan tempat pembiakan parasit dan patogen yang boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracunkan sistem keseluruhan. Keadaan ini dikenali sebagai usus toksin.

3-     Jika badan terpaksa mengeluarkan toksin buangan yang berlebihan untuk sepanjang masa, maka tidak hairanlah kadang-kala ia akan terjejas keberkesanannya dan membenarkan penyakit berjangkit.

4-     Usus toksin adalah faktor utama di mana makanan yang dimakan tidak ditolenransi dan membawa masalah kesihatan. Jika organ utama yang bertanggungjawab mengeluarkan bahan buangan toksin gagal berfungsi, maka badan kita akan mendapat penyakit dengan mudah.

5-     Apabila badan kita tidak mengeluarkan bahan buangan, toksin-toksin akan berkumpul di dalam usus dan mengakibatkan auto-intosifikasi ataupun penghasilan toksin sendiri. Ini juga akan menyebabkan saluran darah yang melapisi dinding usus menyerap toksin-toksin ini ke dalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan.


SIMPTOM GEJALA TOKSIK BERLEBIHAN

Sebahagian tanda-tanda yang nyata gejala toksin-toksin ini adalah :
cirit birit, masalah sembelit, keletihan, sakit kepala, mata menjadi kusam, kulit yang bermasalah, berbintik, sakit otot, masalah saraf, badan dan nafas berbau serta kelihatan murung.
MAKANAN USUS YANG SIHAT

1-     Kurangkan memakan makanan pedas, berasid tinggi dan yang mengandungi fiber yang tinggi (fiber liat/kasar).
2-     Lebihkan memakan sayur-sayuran atau ulam-ulaman kampung seperti kacang botol, ulam raja, terung, daun salang, pegaga, petai (sikit-sikit) dan sebagainya (sayur yang lambat tumbuh).beitu juga denga buah-buahan
3-     Sayur-sayuran yang perlu dikurangkan pula ialah sayur-sayuran yang cepat tumbuh seperti bayam, cendawan (terutamanya cendawan yang tumbuh selepas hujan) dan sebagainya
4-     Bagi buah-buahan yang perlu dikurangkan pula ialah buah-buahan yang masam termasuklah cempedak, ciku, pisang dan sebagainya. Buah Seperti ciku mempunyai fiber yang kasar dan lama-kelamaan boleh menghakis usus manakala buah pisang dan betik pula cepat busuk dan tidak sesuai diambil berlebihan kerana ianya akan busuk didalam usus.
5-     Perbanyakkan meminum air mineral dan sebagainya (saranan : 7 hingga 8 gelas sehari).



KEPENTINGAN “MENYAH-TOKSIN” / DETOX TERHADAP KESIHATAN:




PENCEGAHAN LEBIH BERKESAN DARIPADA RAWATAN

Mengapakah manusia jatuh sakit?

1-     Sebab utama ialah serangan sistem keimunan dalam tubuh badan oleh bakteria/virus atau pencemaran tisu dan organ oleh bahan-bahan merbahaya yang dikenali sebagai TOKSIN.

2-     Selepas rekaan antibiotik, ia telah berjaya mengatasi banyak penyakit yang disebabkan oleh bakteria/virus tetapi pergantungan berlebihan ke atas antibiotik telah menyebabkan kemerosotan sistem keimunan dan metabolisma manusia. Ini telah mengakibatkan penyerapan lebih banyak TOKSIN melalui sistem pernafasan dan pencemaran seperti gas-gas, kimia buangan, sisa-sisa bahan kimia pertanian dan logam-logam berat.

3-     Bahan-bahan merbahaya ini menakung dalam darah dan diangkut serta disimpan di dalam berbagai organ dan tisu. Oleh kerana TOKSIN-TOKSIN ini tidak menyebabkan bahaya serta merta yang menjejaskan nyawa kita, ramai daripada kita biasanya mengabaikan kesan-kesannya .

4-     Tetapi selepas jangkamasa panjang, perubahan-perubahan patologik yang serius akan wujud dalam tubuh badan termasuk bisul, penyakit-penyakit kardio-vaskular, kegagalan fungsi organ, ketidak seimbangan sistem pernafasan, pencemaran, endoktrin dan metabolisma serta perubahan-perubahan patalogik dalam tisu-tisu kulit dan kelenjar.

BAGAIMANA KITA BOLEH MENYINGKIRKAN TOKSIN SECARA BERKESAN??





Selamat| Semulajadi Berkesan

Untuk keterangan lanjut sila 
Hubungi :
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 858044 ] 


Fb :shayida salmi 
Emel : shayida_82@yahoo.com 
Blog: onesupplement.blogspot.com
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.
  












No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...