Monday 7 January 2013

Derita Radang Sendi( Osteoarthritis)


Rata-rata  ibu bapa yang semakin menigkat usianya pasti mempunyai masalah sakit sendi ini...lebih menyedihkan bila mereka mempunyai masalah kencing manis dan darah tinggi pada masa yang sama. terpaksa mengambil pelbagai jenis ubat-ubatan untuk mengelak diri dari terus sakit.

pengalaman mentua cda, askit lututnya menjadi-jadi selepas ia bersara (Pencen). Rutin hariannya pagi, kekedai membeli sarapan dan sayur, T.hari berehat dan ke masjid untuk solat berjemaah. begitu juga petang dan malam... bila melakukan banyak aktiviti atau berjalan jauh, mesti sakit lututnya bertambah. kesian abah.. 

buat mereka yang tidak tahu Apakah masalah Radang sendi ini, disini ada sedikit info yang cda dapat dari Berita Harian. mudahan ia akan dapat membatu kite mengenali apakah radang sendi ini.



OA penyakit orang berusia, tetapi bukan alasan hentikan aktiviti lasak

Osteoarthritis (OA) atau keradangan sendi sering dianggap penyakit orang tua. Peningkatan aduan penghidap sakit sendi juga semakin ketara sejajar pertambahan usia individu. Hakikatnya, golongan berkenaan perlu sentiasa bersedia berhadapan dengan risiko penyakit berkenaan.

Sungguhpun pelbagai jenis rawatan tersedia termasuk pengambilan ubat dan pembedahan, tetapi dalam banyak keadaan, pesakit perlu memastikan badan mereka ‘bersedia’. 
Perunding dan Pakar Bedah Ortopedik, Hospital Pakar Ampang Puteri (APSH) Datuk Dr Syed Abdul Latiff Alsagoff, berkata sebagai contoh, pesakit bertubuh gempal, mereka perlu mengurangkan berat badan terlebih dulu. 


Sekiranya tidak, rawatan diberikan kurang berkesan atau hanya bersifat sementara dan akan berulang lagi.

“Disebabkan pesakit terdiri daripada orang berusia, pengurusan artritis boleh menjadi lebih mencabar apatah lagi sekiranya pesakit menghidap pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis dan darah tinggi. Pergantungan kepada pelbagai jenis ubat menyebabkan mereka boleh menjadi kecewa dan tertekan dengan situasi dialaminya,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

OA memang tidak popular osteoporosis atau tulang reput, namun ia adalah salah satu jenis dari keluarga besar penyakit Arthritis yang paling sering terjadi.


OA mengganggu aktiviti penderita

Osteoarthritis (OA) termasuk penyakit nombor dua selepas penyakit jantung yang mengganggu aktiviti. Walaupun tidak menimbulkan kematian tetapi ia boleh mengganggu aktiviti penderita dan menyebabkan gangguan dalam produktiviti kerana menyebabkan sendi lutut berasa ngilu, kaku, dan bengkak sehingga sering kali menyebabkan gerak sendi terbatas.

Bahagian paling kerap mengalami rasa sakit ialah pinggul, lutut, pergelangan kaki dan tangan. Bagaimanapun, ada kajian menunjukkan, orang Asia lebih kerap mengalami sakit lutut berbanding pinggul manakala 'Caucasians' lebih banyak mengalami sakit pinggul berbanding lutut.

Kajian menunjukkan, satu dari enam penduduk menderita penyakit OA. Data yang dikeluarkan oleh Badan Kesihatan Dunia (WHO) pula menyebut 40 peratus penduduk dunia yang berusia lebih dari 70 tahun akan menderita OA lutut. Dari jumlah itu 80 peratus di antaranya mengalami masalah keterbatasan pergerakan.


Gel kurangkan sakit


Kata Dr Syed, sasaran rawatan OA ialah untuk mengurangkan rasa sakit dan jika pesakit boleh menguruskan rasa sakit, dengan mengurut, ia sudah cukup baik.

Bagaimanapun, kalau mereka berasa terlalu sakit, doktor akan bagi ubat penahan sakit, tetapi ia meningkatkan risiko luka atau ulser dalam perut,” katanya.

Memperlihatkan diabetes semakin meningkat di Malaysia, ia memberi petunjuk pesakit yang menghidap OA berhadapan penggunaan banyak ubat dan bertindih-tindih rawatan.
Kata Dr Syed, penggunaan gel ‘Flexiseq’ untuk rawatan kesakitan dan sakit yang dikaitkan dengan OA antara disarankan.

“Ia secara klinikal terbukti untuk mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan artritis lutut dan diluluskan sebagai alat perubatan untuk rawatan semua sendi yang terjejas oleh OA. Ia menunjukkan peningkatan kekakuan sendi dan fungsi fizikal pada pesakit dengan OA lutut,” katanya yang menyarankan pesakitnya mencuba ‘Fleziseq’.

Datuk Dr Syed, berkata, pesakit dengan gangguan sendi, seperti OA, didapati mempunyai tahap dikurangkan daripada phospholipid dalam bendalir sinovia mereka.

“Saya amat gemarkan cara gel ini berfungsi. Secara berterus terang, penggunaan gel yang disapu pada bahagian luar bahagian sakit lebih baik daripada ubat makan atau menjalani pembedahan,” katanya.

Flexiseq pertama-seumpamanya, menggunakan teknologi nano dan tidak mengandungi bahan aktif farmaseutikal, ia mengandungi Sequessome vesikel, yang berasaskan lipid, skala nano sfera yang mampu menembusi kulit.

Gel ini tidak mengandungi bahan aktif farmaseutikal dan menggunakan mod tindakan fizikal iaitu tiada interaksi dadah, sebagai lawan kepada 'mod kimia tindakan'), ia adalah rawatan yang terbukti berkesan tanpa sebarang komplikasi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...